© 2023 Asociația Codex

Peste 80% din micile si mediile afaceri de procesare a alimentelor, incalca legislatia privind sursele de alimente materie prima. Prin mici si medii afaceri a se intelege restaurantele, fast-foodurile, patiseriile, laboratoarele de cofetarie, etc. Cel mai raspandit raspuns la intrebarea „de unde va aprovizionati?” atunci cand sunt intrebati de inspectorii ce controleaza alimentul, este „de unde gasesc cu pretul cel mai mic”

 

Pe undeva este corect ceea ce spun acesti producatori. Este absolut normal, ca orice om care gandeste sa faca profit, sursa de materie prima trebuie sa fie cea mai ieftina. Doar ca daca va aflati in postura de mic sau mediu producator de alimente nu puteti sa va aprovizionati decat din anumite locuri. Acele locuri sunt cele care pot indeplini cateva conditii cumulative:

1. sa fie autorizate sau inregistrate sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor.
2. sa va poata elibera documente fiscale insotite de documente de atestare a calitatii si salubritatii produselor alimentare.
3. atat furnizorul, cat si dumneavoastra sa puteti sa realizati trasabilitate produsului.

Cu alte cuvinte, este bine de stiut ca aprovizionarea de la supermarket sau de la magazinul de carne din colt nu este o optiune legala. Permanent veti fi in afara legii deoarece:

1. nu veti putea dovedi niciodata chiar daca ati cumparat cu acte fiscale calitatea si salubritatea produselor alimentare materie prima deoarece supermarketurile, magazinele alimentare sau in piata nu va vor elibera niciodata astfel de documente deoarece nu au voie si nu elibereaza.
2. nu veti putea realiza niciodata procedurile de trasabilitate.

Singura varianta de aprovizionare in cazul in care aveti o unitate de productie este de la depozite alimentare inregistrate/autorizate, de la alti producatori inregistrati/autorizati direct sau de la hipermarketurile de tip cash and carry. Niciodata de la comerciantii en detail, din piata sau de la supermarketuri, macelarii sau carmangerii, etc.

Daca doriti sa va aprovizionati cu alimente materie prima corect trebuie sa indepliniti cumulativ urmatoarele :

1. sa aveti documentul fiscal din care sa reiasa numarul de lot al produsului alimentar materie prima achizitionat, sursa identificabila exact, data si ora achizitiei.
2. sa aveti document de atestare a calitati si salubritatii produsului alimentar eliberat de producator in original (Atentie: NU COPIE) care sa insoteasca exclusiv documentul fiscal de achizitie. Aceasta insemana ca pe acest document trebuie sa fie inregistrat documentul fiscal.

ATENTIE: documentele de atestare a calitatii si salubritatii produselor conform legislatiei europene sunt eliberate in exclusivitate prin grija si responsabilitatea producatorului. Doar producatorul stabileste conditiile de transport, depozitare, prelucrare/procesare si livrare a produsului alimentar in forma care o produce si livreaza el. Documentele eliberate de cei care depoziteaza, transporta sau altii care nu au treaba cu producerea acelui aliment, nu sunt legale.

3. dovada faptului ca sunteti in permanenta in contact cu furnizorul si acesta din urma poate sa va contacteze in cazul unor situatii de retragere de pe piata si/sau alte masuri privind trasabilitatea produsului si dvs aveti program clar privind trasabilitatea materiei prime si a produsului finit.
4. dovada inregistrarii sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor a mijlocului de transport cu care ati transportat marfa de la furnizor la dvs. Atentie: daca sustineti ca furnizorul o aduce, trebuie sa si puteti dovedi acest lucru cu documente.
5. respectarea temperaturilor indicate de producator pentru produsele alimentare materie prima cu care v-ati aprovizionat. Aceasta trebuie de asemenea dovedita prin inregistrari ale temperaturilor in timpul transportului.
6. sa pastrati documentele enumerate mai sus permanent alaturi de marfa (adica sa poata fi prezentate oricand organismelor de control atata timp cat aveti marfa in depozit, la procesare/prelucrare sau produsul finit la vanzare in termen de valabilitate pana la expirarea lotului). Apoi aceste documente se arhiveaza pe o perioada de 2 ani.

Este complicat, dar legislatia prevede clar aceste obligativitati in mod direct sau indirect. Problema este ca multi interpreteaza legislatia in sensul in care sa le fie favorabila. Din pacate, este bine sa luati in considerare, pentru bunul mers al afacerii dvs, ca legislatia se interpreteaza doar in sensul prevenirii si al masurilor de reactie rapida in cazul unor suspiciuni.

Daca aveti inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor puteti sa cititi in ea faptul ca aveti obligativitate sa va aprovizionati doar din unitati autorizate/inregistrate si ceva mai jos ca nerespectarea conditiilor care au stat la baza emiterii autorizatiei duce la supendare acesteia.

Deci este obligativitatea in exclusivitate a dvs sa faceti dovada modului cum si de unde va aprovizionati si odata intrata marfa in unitatea dvs, sa garantati calitatea si salubritatea acesteia.


Atentionare:

Acesta este un articol cu titlul informativ si nu se pretinde a cuprinde intreaga problematica la care se face referire, nu este o interpretarea legala a prevederilor legislative in domeniu, nu constituie consiliere juridica sau alt tip. Modificarile aduse legislatiei precum si descoperirile stiintifice pot la un moment dat sa contrazica unele aspecte ale acestui articol si de aceea este necesar sa va informati exact cu privire la informatiile legale si stiintifice din momentul la care faceti referire. Pentru o corecta informare vom incerca sa actualizam permanent informatiile.


Nici un comentariu